19 Mart 2025, 15:23 tarihinde eklendi

Kültür Yaşamın Siyasal İradesi

Kültür Yaşamın Siyasal İradesi

Kültür Yaşamın Siyasal İradesi

Anadolu'da halkın kültür yaşam göstergeleri bir Kuvayı Milliye var edip Sivas Kongresini var etti. Kültür yaşam göstergelerinden bir irade var etmek belirginleştirmesine bir devlet tanımı vermek bir güvenceyi kültür yaşam göstergelerine var etmekti. Millîlerin kültür yaşamından bir Kuvayı Milliye, bir irade var etmek bir saraya bir Kürt bırakmamayı da gerektiriyordu. İrade sembolleşmeyi Mustafa Kemal'de bulurken sarayı güvenceye alacak bir Kürt de olmamalıydı. İrade halkın kültür yaşamının siyasal koşulunu Amasya Tamiminde gösterirken saraylar kültür yaşamın siyasal iradesine karşı bir Ulus olmamayı öncelemiş bir Kürt bulmayı Saray Methiyeciliğine düşürmüştü. Saray Methiyeciliğinden sağlanmak yığınlara sağlanıp sağlanmayı güvenceye almaya bir savaş ödemeyi yıkımına da şartladı. Bir ulus olmak bir yana bir siyasal irade olmamaya sağlanmaya bir Kürt bulunmayacaktı. Halkın kültür yaşam göstergelerinden bir ulus var etmek siyasal iradesini oluştururken, siyasal iradenin kültür yaşam göstergeleri bir Saray Methiyecisi bulmamak pahasına belirginleşmeliydi.

Türk olamayacak kadar atlama yapmak Methiyecilikten bir saray bir yana bir yıkım sağlamayı atlamak olacaktır. Atladığına Kürt mü diyecektir? Kuvayı Milliye var etmiş halkın kültür yaşam göstergelerine karşı yıkım sağlamak pahasına Methiye Dizmeye bir Saray da bulunmamalıydı. Siyasal İradeye karşı Saray Methiyecisi bir Kürt bulunmuştu, siyasal iradeye karşı bulunan İstanbul Boğazında bir İngiliz kosteri oldu. Halkın kültür yaşam göstergeleri gibi bir de siyasal iradesinden bir Ulus var ediliyorken ne Saray Methiyeciliğine ne kostere bir ulus kazanılmıyordu. Ulus olmayan bir tek Kürt mü kalmıştı, ama kimden neyden? Methiyeciliğe bir siyasal jargon kazandırmak da bir Kürt olamayacaktı. Anadoluda halktan Kuvayı Milliye var eden kültür yaşama bir siyasal irade bir ulus var etmekti. Ulusa Türk demek Kürt demenin kültür yaşamın neresinde olduğunu göstermekti. Yıkımlar kazanılmış bir Kürt tanımına Hain deyip bırakmak kültür göstergelerinin siyasal göstergesini belirginleştirmeye Türk demenin neresindeydi? Hain deyip bırakılmaya bir Türk tanımı mı kazandırılıyordu? Yıkımların koşullarında bu mutluluk da oluyordu. Anadolunun kültür yaşam göstergeleri iradesini siyasal olarak göstermeye gerekti. Kültür yaşam göstergelerinin siyasal iradesinin yokluğuna ne Saray Methiyeciliği ne koster kazanmak bir ulus var etmeyeceği gibi yıkımlara şartlı olmaktı. Anadolunun Kuvayi Milliye olarak belirginleşmiş kültür yaşam göstergelerine siyasal bir irade dışında yol yoktu. Böyle bir yol arayanlar ya Saraylara bir lavuk ya İngiliz Kosterine yolcu olurdu. Saray Methiyecilerinin methiyelerine Kosterlerde bir yer bir köşe de yoktu. Anadolu'nun kültür yaşam göstergelerini siyasal olarak var etmek bir Ankara kazanmıştı. Bir jargona da düşülse Ankara'da Saray Methiyeciliğini bir yıkıma sağlamış olmaya bir Kürt olmamalıydı. Anadolu'nun kültür yaşam göstergelerine bir siyasal iradede Kürt olur muydu, dahası bu sorulur muydu? Anadolunun kültür yaşam göstergelerini birey ulus olarak var etmek gerekti. Ulus var edilirken siyasal irade kültür yaşamın siyasal iradesiydi. Kültür yaşam göstergelerini belirginleştirmek dışında bir devlet tanımı olmayacağı siyasal iradeyle oluşurken ne birey ne ulus ne kültür yaşama kalmış bir devlet Saray Methiyeciliğine ya da bir Kostere kalabilirdi.

Devlet böylesine belirsizleşmekken Derkin Oluşturumun kültür göstergeleri kültür yaşam göstergelerinden var edilmiş bir siyasal iradeden oluşur. Yıkımlara kazanılmış bir devlete ömür vermek bir Koster gibi olabilirdi. Methiyecilikten bir saray sağlamaya toprak kazanmak bir değeri olmamayı Anadolunun kültür yaşam göstergelerinin Sivas Kongresini oluşturan iradesinde son bularak görüyordu. Saray Methiyecileri bir yıkım kazandırmıştı, kazandırdığı bir toprak dahası nasıl yoktu? Bir yıkımın bir methiye olması irademizin siyasal göstergelerinde yerini buluyordu. Yığınlara kazandırılmış bir saraya bir yıkım halkı Kuvayi Milliye var ederek gösterdi. Anadolunun kültür yaşam göstergeleri siyasal iradesine karşı olmayı Saray Methiyeciliğinin yıkıma şartlı olmasında gösterdi. Kültür yaşamın belirginleşmesini siyasal iradede görmek Saray Methiyecilerini gerektiriyorken sağlanan Saraya yığınların da gerekmesi dış faydacılığı yıkımlara değin oluşturacaktı. Bir saray sağlamak bir vadeye değindi, yığınları sağlamamak olanaksızdı. Anadoluda halkın Kuvayi Milliye olarak belirginleşmiş kültür yaşam göstergelerine karşı olmak yığınları sağlamayı dış faydacılığa sağlar. Dış faydacılığın sağlandığı birey kültür yokluğuna bir saray kazandırmak ulus yokluğunu yığınlara kazandırmak olacaktır. Yığınların dış faydacılığın sağlayanı olmasında kültür yaşam göstergelerinin siyasal iradesinde ulus olmasının da gerektirenidir. Yığınların bir ulusa karşılık olmayacağı, ulus gerektirimini gösterirken birey kültürü ulusa var etmek yığınların karşılık bulmadığı bir ulus demektir. Yığınların emperyalizm dediğimiz dış faydacılığa şartlı olması Anadolu'nun kültür yaşamının siyasal iradeye şartlı olmasından ulus var etmeyi gerektirmiştir. Siyasal iradenin ulus gösterenleri kültür yaşamı siyasal iradeye olanak görmektir. Siyasal İradenin olanağı Kuvayı Milliyeye dönüşen kültür yaşam göstergelerindedir. Halkın kültür yaşamı dışında bir yol aramak bir Koster bulmaya düşmektir.

Uğur Tergek

BİR CEVAP YAZ

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Doldurulması zorunlu alanlar işaretlendi *